Akuta åtgärder
Typiska akuta situationer som kräver direkt åtgärd:
- Det brinner, inbrott pågår, inbrottsförsök upptäckts eller annan skadegörelse med fara för annans liv eller fastighet
- Alla former av brottslighet eller fara för annans liv – Alltid direkt till 112
- Hissen fastnat med människor inuti
- Hissgruppen
- Om någon är klämd – Ring 112 Brandkår och ambulans
- Kommer inte in i fastighetens ytterdörr – Utlåst från Tagg/Kod till ytterdörr
- Ring dig själv på porttelefon och svara i mobilen med att trycka ”5”
- Är dörren fast och går inte att öppna – Felanmäl till SBC
- Är ytterdörren dörren vidöppen och går inte att stänga
- Kontakta styrelsen med ett SMS på 076 282 62 30
- Kontakta Felanmälan SBC 0771-722 722
- Elen har försvunnit
- Vatten ha försvunnit
- Värme har försvunnit
Alla former av brottslighet eller fara för annans liv – Alltid direkt till 112
Brådskande men ingen direkt fara
Typiska saker som kräver en åtgärd då flera nyttjar en resurs men inte utgör fara:
- Det blinkar gult ljus vid värmeanläggning i garaget
- Det finns inget vatten vid tvättplatsen i garaget
- Högtryckstvätten fungerar inte eller är trasig
Felanmälan av skada eller behov av reparation – Gemensamma utrymmen
Skador eller andra reparationsbehov så som trasiga lampor i gemensamma utrymmen eller på fasaden.
Dessa rapporteras till SBC som är vår fastighetsentreprenör via ”Felanmälan” på 0771-722 722 Mån-Fre 07:00-21:00
Felanmälan av skada eller behov av reparation – Egna bostaden
Skador i den egna bostaden som stopp i avlopp, trasigt dörrhandtag, skada på fönster eller trasigt ytterlås på lägenhetsdörr hanteras direkt av boende med önskad firma. SBC har dock en utmärkt lista på möjliga hantverkare som kan hjälpa till.