Akuta åtgärder

Typiska akuta situationer som kräver direkt åtgärd:

  • Det brinner, inbrott pågår, inbrottsförsök upptäckts eller annan skadegörelse med fara för annans liv eller fastighet
    • Alla former av brottslighet eller fara för annans liv – Alltid direkt till 112
  • Hissen fastnat med människor inuti
    • Hissgruppen
    • Om någon är klämd – Ring 112 Brandkår och ambulans
  • Kommer inte in i fastighetens ytterdörr – Utlåst från Tagg/Kod till ytterdörr
    • Ring dig själv på porttelefon och svara i mobilen med att trycka ”5”
    • Är dörren fast och går inte att öppna – Felanmäl till SBC
  • Är ytterdörren dörren vidöppen och går inte att stänga
    • Kontakta styrelsen med ett SMS på 076 282 62 30
    • Kontakta Felanmälan SBC 0771-722 722
  • Elen har försvunnit
  • Vatten ha försvunnit
  • Värme har försvunnit

Alla former av brottslighet eller fara för annans liv – Alltid direkt till 112

 

 

Brådskande men ingen direkt fara

Typiska saker som kräver en åtgärd då flera nyttjar en resurs men inte utgör fara:

  • Det blinkar gult ljus vid värmeanläggning i garaget
  • Det finns inget vatten vid tvättplatsen i garaget
  • Högtryckstvätten fungerar inte eller är trasig

Felanmälan av skada eller behov av reparation – Gemensamma utrymmen

Skador eller andra reparationsbehov så som trasiga lampor i gemensamma utrymmen eller på fasaden.

Dessa rapporteras till SBC som är vår fastighetsentreprenör via ”Felanmälan” på 0771-722 722 Mån-Fre 07:00-21:00

Felanmälan av skada eller behov av reparation – Egna bostaden

Skador i den egna bostaden som stopp i avlopp, trasigt dörrhandtag, skada på fönster eller trasigt ytterlås på lägenhetsdörr hanteras direkt av boende med önskad firma. SBC har dock en utmärkt lista på möjliga hantverkare som kan hjälpa till.